سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جلد نخست مجموعه مقالات دربارة سنتور، به نگارش، گردآوری، ویرایش و تعلیقات شهاب مِنا از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.

در این مجموعه- که چون دایره‌المعارفی دربارة سنتور محسوب می‌شود- برای نخستین‌بار یادداشت‌ها، مقالات نگاشته‌شده و نیز اطلاعات شفاهی زبده‌ترین استادان و موسیقیدانان معاصر دربارة جنبه‌های مختلف ساز سنتور از سال 1325 تا 1388 گردآوری و شرح شده است و همچنین مقالات درخور دیگری که حاوی تحقیقات جدید است در تکمیل مطالب پیشین برای نخستین‌بار نگاشته شده و ارائه گردیده است. باید گفت در روند تحقیق دربارة موسیقی ایرانی مجموعة حاضر، با کیفیت و کمیّت فعلی، نخستین اثر منتشرشده‌ است که اختصاصاً به مطالعه و بررسی جنبه‌های مختلف یک ساز ملی می‌پردازد. ساختار جلد اول این مجموعه در هشت فصل تنظیم شده و به بررسی کلیات (تعاریف، تشریح ساختار ظاهری، انواع و...)، تاریخچة سنتور در ایران (با ارائة تحقیقات جدید دراین‌باره)، تشریح و تطابق گونه‌های سنتور در دیگر کشورهای شرق و غرب جهان، مبنا و اقسام کوک‌های کلاسیک و ابداعی برای سنتور (به‌ویژه در مرکب‌نوازی) و نحوة تطابق کوک آن با دیگر سازها، بررسی تکنیک‌های نوازندگی و طرز نواخت، نحوة آموزش و مشکلات آموزشی هنرجویان (عادی، چپ‌دست و نابینا)، بررسی علایم نت‌نویسی سنتور و ارائة روش‌های پیشنهادی دراین‌باره، و تبیین روش‌ها و ظرایف ساخت سنتور می‌پردازد.

نویسندگان مقالات جلد اول: ابوالحسن صبا، داریوش صفوت، فرامرز پایور، امین‌السادات شهمیری، مهدی فروغ، سیروس ساغری، میلاد کیایی، کامبیز روشن‌روان، رضا مهدوی، یعقوب ثروین، سورنا صفاتی، کیوان فرزین، پویا سرایی و شهاب مِنا.

مطالعة این کتاب که در 560 صفحة رحلی، جلد گالینگور و قیمت 9400 تومان روانة بازار نشر شده است به عموم علاقه‌مندان موسیقی ایرانی، به‌ویژه دوستداران سنتور توصیه می‌شود.  

 

تلفن مرکز پخش:

شرکت انتشارات سوره مهر: تلفن  66460993   و فکس: 66469951 

سایت انتشارات سوره مهر:http://www.iricap.com







تاریخ : شنبه 89/12/14 | 11:5 عصر | نویسنده : مصطفی حسن نژاد | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.